onsdag 23. februar 2011

Handler pedagogikk om tro?

I en hektisk skolehverdag, så må man prioritere. Elevene er her på lånt tid, og da bør vi gjøre de "rette" tingene slik at de lærer mest mulig og blir til gangs mennesker. Dermed bør vi ansatte vite hva som fremmer læring og trivsel best. Elevene er jo så forskjellig, så her finnes sikkert mange svar. Alle har jo krav på tilpasset opplæring.
Hva skal man prioritere? I hvor lang tid skal man gå rundt i jungelen med "oppskrifter på læring"? Er læring så komplisert at det til slutt handler om tro?
Cogito ergo sum.

6 kommentarer:

  1. Hei!
    Ja, jeg tror egentlig at læring er komplisert - fordi mennesket er et komplisert vesen. Og kanskje er det ikke så dumt å henvise til at det handler om å tro på det vi velger å gjøre!

    SvarSlett
  2. I yrket vårt stiller vi oss de samme spørsmålene om og om igjen. Samtidig er de samme spørsmålene like aktuelle og relevante hver gang. På mange skoler gjøres det et godt stykke arbeid. Jeg tror det er viktig å alltid være bevisst det man er god på og får til. Det er ofte lettest å hive seg på noe nytt, og bruke mer tid på det man ikke gjør og ikke kan.

    SvarSlett
  3. Tror ikke det holder med tro, god vilje og naturtalent, nei. -Men kombinert med høy kompetanse kan det ta av!

    SvarSlett
  4. Det kommer i alle fall an på hva vi medner med læring og kunnskap. Hvilke metaforer bruker vi for å beskrive det vi mener med kunnskap og læring: tilegnelse? (og gjengivelse?) reformulering? kunnskaping? konstruksjon? meningsskaping? deltakin i sosiale prosesser?
    Jeg anbefaler et par artikler i kompendiet:Lave og Wenger, Legitim perifer deltakelse; og Grønbæk Hansen, Situeret Læring i klasserummet.

    SvarSlett
  5. God grunnutdanning for lærere, der teori om menneskesyn, læringsyn, læringsstrategier er i fokus. Samt etterhvert mye erfaring som hjelper oss i hverdagen! Det aller viktigste for elevene er å bli sett!!

    SvarSlett
  6. Hva når du ikke når inn til eleven? Når maktesløsheten tar deg og du låser deg fast.
    Utfordrende å finne gode løsninger som passer både for den individuelle elev, klassen, læreren og foresatte. Mange å ivareta.

    SvarSlett